Panaszkodás kezelése a párkapcsolatban

Az előző cikk arról szólt, hogyan győzhetjük le magunkban a panaszkodást. Ebben az írásban olyan trükköket mutatok, amivel a társunk panaszáradatát tudjuk megállítani, értékes beszélgetéssé alakítani.

Mi emberek nagyon szeretünk panaszkodni, de azt már kevésbé szeretjük, ha valaki más panaszkodik nekünk.

Persze vannak emberek, akik abból élnek, hogy meghallgatnak másokat, de a nagy átlagnak véges a tűréshatára, ha mások gondjaival kell foglalkozni.

Nem arról van szó, hogy az empátia badarság! Hogy csak magunkkal kell foglalkozni! Hanem a romboló hatású panaszkodás megállításáról!

Mindenkinek van olyan ismerőse, akit nem lehet megkérdezni arról, hogyan érzi magát, mert egy minimum félórás monológgal fog válaszolni, ami hemzseg a negatívumoktól. Még rosszabb, ha éppen a társunk az, aki így tudja kifejezni érzéseit.

Azért írom, hogy így tudja, mert az érzelmeink kifejezése tanulható, fejleszthető képesség. Ha mi magunk már mesterei vagyunk a panaszmentes, vagyis egy valóban pozitívabb szemléletnek, segíthetünk másoknak.

De hogyan tegyük ezt úgy, hogy ne bántsunk meg mást? Hogyan beszéljünk úgy, hogy a másik ne azt érezze, hogy többé már nem vagyunk kíváncsiak rá?

Tudatos lépések azoknak, akiknek hajlamos panaszkodni a párja:

1) Tudatosítsuk a kiváltó helyzeteket!

Ahogyan magunknál megtanultuk, a társunknál is meg kell vizsgálni, hogy milyen helyzetek váltják ki belőle a panaszkodást. Végig kell gondolnunk, hogy min szokott a legtöbbször sopánkodni.

2) Fordítsuk pozitívra a panaszos szavakat!

Ami a legfontosabb, találjuk meg, milyen jellegzetes NEGATÍV SZAVAKAT használ.

Ez azért lényeges, mert azokat a szavakat, amiket legtöbbször használunk, beépülnek a tudatunkba, szinte önálló életre kelnek. Meghatározzák az élethez való alapvető hozzáállásunkat. Ha megtaláltuk ezeket a szavakat meg kell néznünk más szemszögből és meg kell találnunk a pozitívabb csengésű megfelelőjét.

Amikor következő alkalommal, olyan helyzet adódik, hogy újra zokszó hagyja el kedvesünk száját, úgy tudunk válaszul visszakérdezni, hogy a negatív szót kicseréljük a pozitívabb hangzásúra. Így kedves odafigyeléssel támogatjuk Őt, miközben finoman alakítjuk a beszélgetés menetét negatívból pozitívba.

Egy gyakorlati példán keresztül szeretném ezt bemutatni:

Egy férj hazaérve a munkából azzal kezdi általában a beszélgetést, hogy hosszasan ecseteli, mennyire fárasztják a felesleges telefonok, az ügyfelek érthetetlen kérdései, hogy a beosztottainak mindent háromszor kell ismételgetni, stb…Felesége nem nagyon tud neki segíteni, de megpróbál máshogy kérdezni, mint eddig. Nézzük a negatív szavakat, mellettük a pozitívabb megfelelővel:

  • felesleges célszerűtlen, szükségtelen, nélkülözhető
  • értetlen beláthatatlan
  • ismételgetni szajkózni

Ezek alapján a feleség kedves kérdései:

  • Drágám, valóban nélkülözhetőek azok a telefonok? Gondolj bele, mi történne, ha kihagynád őket? Mégis csak van valami céljuk, tartsd ezt szem előtt.
  • Beláthatatlan dolgokat kérdeznek Tőled? Talán azért, mert tudják, hogy Nálad mindenre van válasz.
  • Kedvesem, szajkónak érzed magad, amikor beszélsz az embereiddel? Próbáltál már vércse lenni, vagy kanári? Hátha arra jobban figyelnek.

(Figyelem! Nemcsak a panaszkodás kezeléséhez, hanem valamennyi párkapcsolati konfliktus kezeléséhez találhat hasznos tanácsokat A Hogyan kezeljem a párommal a konfliktusainkat? című ingyenes minikönyvemben. Ide kattintva tudja elolvasni >>)

3) Humor

Egy kis humorral mindig érdemes elütni a panaszkodás élét, persze csak a másik tűréshatárán belül.

Sok felkészülést igényel egy ilyen válasz reakció kidolgozása, de hosszútávon nem marad el az eredmény.

4) Panaszmentes karkötő

Végső megoldásként még mindig adhatunk egy „panaszmentes karkötőt” ajándékba és megpróbálhatjuk közösen, a zokszó nélküli életet.